De waarde van cultuur

In de raadsvergadering van 23 december is de nieuwe cultuurnota aangenomen en GroenLinks stoorde zich aan een punt binnen die nota. Het betreft de paragraaf over culturele initiatieven. Er wordt aangegeven hoe die initiatieven de komende drie jaar met subsidie worden ondersteund en vooral welk soort initiatieven de gemeente extra wil stimuleren.

Hierbij wordt het volgende type projecten genoemd om extra aandacht te geven:

 “Projecten voor en door kunstenaars en creatieve professionals die een kunstvakopleiding hebben gevolgd en die gevestigd zijn Emmen”

Een cultuur project wordt in Emmen gesubsidieerd als het een bepaalde waarde heeft voor onze gemeente. Die waarde kan bijvoorbeeld een verbreding van het cultureel aanbod zijn of cultuur aanboren bij een nieuwe doelgroep. Om te bepalen of een maker een kunstproject met waarde kan creëren telt niet de vraag of de maker in kwestie wel of niet een opleiding hiervoor heeft gevolgd. 

De meerwaarde van een kunstvakopleiding

Wij vinden het heel goed dat de gemeente projecten voor en door professionele makers in Emmen wil stimuleren maar met het benoemen van de kunstvakopleiding in de laatste cultuurnota wordt geïnsinueerd dat dit noodzakelijk is om een professionele maker te zijn.

Voor de ontwikkeling van een maker kan het volgen van een opleiding ontzettend waardevol zijn! Maar zegt het afronden van zo’n opleiding iets over het in staat zijn goede projecten te ontwikkelen en uit te voeren? Ontzettend veel makers en kunstenaars zijn namelijk autodidact. Bovendien is het niet een taak van de overheid om over kunst te oordelen. Als hetafronden van een kunstvakopleiding als “positief” wordt aangemerkt bij het toekennen van subsidies op kunstprojecten is hier wel sprake van.

Bij de behandeling van de cultuurnota hebben wij een amendement ingediend om dit uit de tekst te schrappen. Helaas hebben wij van geen enkele andere partij in onze raad hiervoor steun ontvangen. 

Een kunstvakopleiding is bijvoorbeeld de kunstacademie in Groningen of de theateracademie in Maastricht. Het zijn scholen die hele goede dingen doen voor makers om zichzelf te ontwikkelen, maar moeten makers die zo’n opleiding gevolgd hebben extra gestimuleerd worden tegenover makers die dat niet gedaan hebben? Wat is de toegevoegde waarde om in de cultuurnota de kunstvakopleiding te noemen? 

Indien het de wens is van de wethouder om specifieke doelgroepen te motiveren om aanspraak te maken op beschikbare cultuurbudgetten, dan steunen we hem volledig, maar we denken dat de manier waarop dit nu gebeurt de verkeerde boodschap afgeeft.

 

Credits foto: Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)