Al vroeg op Nieuwjaarsdag trok een veegploeg van GroenLinks eropuit, gewapend met karretjes met roze vuilniszakken, om vuurwerkrommel op te ruimen. Buurtsupport stelde de karretjes ter beschikking; ze werden gebracht en gehaald.
We startten bij Bernadette van der Woude, die ons ontving met een indrukwekkende hoeveelheid oliebollen en appelflappen.

De actie was niet alleen op touw gezet omdat een schone straat er een stuk beter uitziet, maar ook om in gesprekken tijdens de veegactie aan te geven dat GroenLinks ernaar streeft  dat heel Nederland een vuurwerkvrije zone wordt.
Mensen met longproblemen en (huis)dieren kunnen dan zonder problemen het nieuwe jaar beginnen en de 70 miljoen die nu aan vuurwerk uitgegeven is kan vast beter besteed worden.

Onderweg hadden we plezierige gesprekken met mensen die zelf ook al hard aan het opruimen waren. Natuurlijk waren dat liefhebbers van vuurwerk, maar ze stonden ook open voor onze argumenten om de Nederlandse Oud-en-Nieuwtraditie om te vormen, zeker nu bekend werd dat er twee doden zijn gevallen en er meer geweldsincidenten waren dan vorig jaar.
De bijna-ramp op het strand van Scheveningen maakte ook veel indruk. Iedereen werd ook geraakt door het verhaal over hond Pablo die in paniek de A28 oprende en doodgeschoten moest worden.
Dat willen we toch niet met z’n allen?
In plaats van vuurwerk zien we graag een mooie en veilige lichtshow door deskundigen.