Zo langzamerhand zijn we in de fractie van GroenLinks Emmen wat gewend aan de uitslag van de verkiezingen van 21 maart. Blij en tevreden met deze uitslag zijn we niet helemaal, naar alle eerlijkheid. We hadden gehoopt op een verdubbeling van onze ene raadszetel. Het zat er niet in, al was er genoeg om wel heel voldaan over te zijn: we kwamen maar een paar stemmen te kort voor een tweede zetel en we hebben een stevige en enthousiaste campagne gevoerd.

We zijn behoorlijk zichtbaar geweest in de media; voor een groot deel te danken aan onze social media manager: jong en kundig. Heel geregeld toverde hij een leuke melding tevoorschijn op Facebook. Daarnaast was er onvermoeibaar groepje GroenLinksers dat de elementen trotseerde en actie voerde voor de statiegeldalliantie, voor behoud van een prachtig natuurgebiedje in Parc Sandur, voor een verbetering van het Emmen-Zuid station voor betere en betaalbare OV verbindingen en een plezieriger uitstraling. We waren present op de verkiezingsmarkten in Emmen en Klazienaveen en op nog veel meer plaatsen om te flyeren en informatie te geven over onze plannen.

We gaan nu naar de toekomst kijken. Weliswaar is de vuist die we kunnen maken met een raadslid niet zo indrukwekkend, maar Bernadette van der Woude kan wel rekenen op een steunfractie van zo’n acht tot tien mensen. Die denken mee en helpen om de plannen concreet te maken. Onze speerpunten, die we ook naar voren hebben gebracht in de campagne, zijn onder andere gewaarborgde toegankelijkheid voor mensen met een beperking, goed en betaalbaar openbaar vervoer, veiligheid op straat en in het uitgaansleven en het bestrijden van armoede. Maar op de eerste plaats komt nog steeds duurzaamheid. Alle andere partijen gaan daar gelukkig in mee, op een paar na die nog steeds in het sprookje geloven dat het menselijk handelen niks te maken heeft met de opwarming van de aarde. GroenLinks wil ook vaart zetten achter de omslag naar gasloos wonen, het verduurzamen van de energievoorziening met zonne- en windparken en de bescherming van de Drentse natuur door het ecologisch beheer van natuurgebieden en groenstroken.

We gaan met onze speerpunten aan de slag door werkbezoeken af te leggen bij bijvoorbeeld boeren die al met vernieuwing bezig zijn, bij de voedselbanken, bij de EOP’s (Erkende Overleg Partners) in de dorpen en wijken om te luisteren naar de wensen en plannen die zij hebben.

Kortom: we gaan er stevig tegenaan. Dat kunnen we natuurlijk niet alleen, dus wil je ons steunen: graag! Je hoeft er niet lid voor te zijn om een keer een fractievergadering bij te wonen en een kijkje te nemen bij GroenLinks Emmen. Neem contact met ons op via de link op de website. We gaan een maandelijkse nieuwsbrief uitbrengen om iedereen op de hoogte te houden van onze activiteiten.

Help mee om Emmen groen en sociaal te maken en een fijne plek om te wonen en te werken!